slitek 10 let

Zažíváme nejlepší období v historii firmy

Pavel Ryba (PR) a Pavel Kupka (PK) se poznali před dvanácti lety během podnikání u jedné nadnárodní společnosti. Zjistili, že mají k sobě blízko a spojuje je podobný postoj k práci i k životu. Každý z nich má jiné vlastnosti a kvality, právě proto se navzájem skvěle doplňují. A protože tenkrát cítili, že byznys, kterému se v té době věnovali, není přesně to, co je zcela naplňuje, hledali společný smysluplný podnikatelský projekt.

Shodou okolností se oběma Pavlům v roce 2010 dostala do rukou kniha Michaela Maloneyho Investujte do zlata a stříbra, díky které okamžitě věděli, že zlato je to to pravé, co českým domácnostem chybí a v čem spolu chtějí podnikat.

Pavel Kupka a Pavel Ryba

Po deseti letech od svého vzniku je GOLDEN GATE CZ a.s. největším hráčem na českém trhu s drahými kovy. Svým klientům prodala již deset tun zlata a neuvěřitelných 120 tun stříbra. Vize do budoucna je ještě odvážnější. Během příští dekády se má z firmy stát největší nebankovní struktura s investičními fondy v Česku.

Jaké byly vaše začátky?

PR: Nejprve jsme přemýšleli, jakým způsobem zlato prodávat. Nejjednodušším řešením by byl e-shop, který člověk během tří týdnů vybaví a může začít. To jsme také udělali. Ale Pavel byl ten, kdo první řekl, že pokud to má být velký byznys, musíme zlato zpřístupnit všem. Nemůžeme se soustředit jen na klienty, kteří dělají nákupy za miliony. Naše síla bude v tom, že zlato zpřístupníme každé domácnosti, což znamená spoření. Začali jsme připravovat spořicí produkt a jiná cesta než přes vybudování obchodní sítě nevedla. I přes to, že jsme v té době byli trochu ze síťového marketingu znechucení, protože jsme s ním měli oba špatnou zkušenost. Znamenalo to vybudovat velkou síť kvalitních vzdělaných obchodníků a konzultantů. Chtěli jsme dělat investiční poradenství bez nekvalitních finančních produktů. Tedy místo různých spořicích, pojišťovacích a penzijních produktů, na kterých klienti kvůli inflaci prodělají, nabídnout lidem spoření do zlata a stříbra.

PK: Souvisí to s mým osobním příběhem. Byl jsem na rozdíl od Pavla jako kluk plný všech možných strachů a nikde jsem nezažil tak intenzivní osobní růst a vzdělávání jako právě v síťovém marketingu, který mi pomohl se všech vnitřních obav zbavit. V tom je pro mě největší síla tohoto systému. Líbí se mi také přístup, o kterém už mluvil Tomáš Baťa: „Nemůžu být sám šťastný mezi nešťastnými.“ To znamená, čím víc lidí zlato bude mít, tím lépe se bude mít společnost jako celek. Ale pamatuji si, že když jsme před deseti lety šli poprvé za klienty s uncí zlata, lidé se divili, co to vůbec je (směje se).

Jaká byla cesta od nápadu až k jedničce na českém trhu?

PR: Když to vezmu popořadě, tak v roce 2010 na jaře jsme „objevili“ zlato. Chvíli jsme ho zkusili prodávat pod jinou, už fungující značkou. Brzy jsme ale zjistili, že musíme jít vlastní cestou, a v druhé polovině roku jsme se pustili do přípravy nového projektu. Věděli jsme, že to bude spoření a že chceme být největší na trhu. Začali jsme hledat investora, jímž se stala skupina Miton. Od října 2010 do dubna 2011 probíhaly intenzivní přípravy a programování interního systému (GIS). Díky Pavlovi jsme pro tuto práci získali Honzu Kubra, bez kterého si neumím vznik firmy představit.

PK: Byl to pro nás klíčový člověk, který má dodnes na starosti celý informační systém firmy. Neměli jsme tehdy moc peněz, abychom ho mohli dostatečně zaplatit, tak jsme mu nabídli podíl ve firmě. Řekl jsem tehdy Honzovi, že ho potřebujeme nanejvýš na dva, tři měsíce, aby systém naprogramoval, a pak už se bude starat jen o drobnosti. Ale když už měl většinu hotovou, oznámili jsme mu, že jsme to vymysleli celé jinak a je potřeba systém předělat. Od té doby se už nezastavil (směje se) a dnes má na starosti celé IT oddělení.

PR: Během šesti měsíců se nám vše podařilo připravit a 22. dubna 2011 oficiálně vznikla GOLDEN GATE CZ a.s. A potom 2. května jsme měli první Info seminář pro nové spolupracovníky. Už několik týdnů před tím jsme avizovali, že vzniká špičková společnost, která bude největší na trhu a bude mít největší obchodní síť v Česku.

Opravdu jste tomu hned v začátcích věřili?

PR: Absolutně jsem tomu věřil. Tomu nelze nevěřit, jakmile by byl v člověku červíček pochybností, stačí dvě procenta, tak ho ten červ nakonec pohltí. Nepřipustil jsem si jinou variantu než to, že to bude super byznys. Když se pro něco rozhodnu, tak moje urputnost je extrémní (směje se), ani na vteřinu mě nenapadlo, že by se to nepovedlo. Taky jsme první dva roky extrémně pracovali.

PK: V tomhle musím připsat největší zásluhu Pavlovi, který je vizionář a měl od počátku jasnou představu. Přiznám se, že pro mě bylo těžké si představit, že budeme tak velká společnost jako dnes, ale věřil jsem tomu. Věděl jsem, že je náš produkt potřebný, lidé ho nemají, že je Pavel super parťák, a věděl jsem, že síťový marketing je skvělý systém. Když se tohle dá dohromady, tak není jiná možnost, než aby se to povedlo.

Jakým nejtěžším obdobím si Golden Gate od svého vzniku prošla? Byly to její začátky?

PR: Myslím, že ne, začátky byly euforické a skvělé. Vstoupili jsme do trhu ve chvíli, kdy zlato ještě dva měsíce rostlo, takže jsme se vyvezli na té první vlně zlata.

PK: To bylo pro začátek hodně důležité.

PR: Obtížné období začalo, když zlato začalo klesat a klesalo skoro nepřetržitě pět let. Řada poradců k nám přišla s tím, že zlato roste, pojďme ho nakupovat, strašně na něm zbohatneme. Asi 90 procent počátečního týmu se nám úplně rozpadlo a vyměnilo. To byla těžká etapa, přesto jsme dokázali růst a odvedli jsme velký kus práce. Museli jsme úplně změnit naši komunikaci směrem ke klientům a obchodníkům. Vysvětlovali jsme, že zlato neděláme kvůli zbohatnutí, ale diverzifikaci. A čím více zlato klesá, čím více tisk peněz tlačí akcie nahoru a roste zadlužení vlád, tak tím je zlato v portfoliu důležitější a tím víc je třeba ho nakupovat.

Pro mě osobně bylo nejtěžší období, kdy toho už na mě bylo hodně. Blížil jsem se ke klasickému vyhoření, když jsem vykonával čtyři funkce na plný úvazek: akcionář, analytik, mediální tvář a obchodní ředitel. Musel jsem se některé role vzdát a vybral jsem si tu, kterou málokdo pochopil, a to byla role akcionáře. Myslím, že to bylo těžké období pro všechny i pro Pavla.

PK: Souhlasím, začátek nebyl těžký, byla to euforie a ihned se nám podařilo dobře nastavit systém, nikdy jsme neřešili, že nemáme peníze na účtu. Okamžitě jsme fungovali, jak jsme si to naplánovali. Nezažívali jsme to, co většina začínajících firem, tedy že se teprve po čtyřech letech dostanou do zelených čísel. Jako nejtěžší období také vnímám dobu, kdy Pavel opustil svou roli akcionáře, tím jsme se poprvé dostali každý do jiné pozice.

A naopak nejlepší období?

PR: Podle mě nyní zažíváme pěkné a pokojné časy. Zhruba před rokem jsme si stanovili nový způsob fungování. Mám teď kapacitu na to, co bych správně měl dělat: vytvářet vize, promýšlet strategie, edukovat obchodní síť a veřejnost, mám prostor na přípravu mediálních výstupů, videí na youtube nebo psaní a překládání knih. Zlatý boss (kniha Pavla Ryby Zlatý boss, který chodil bos napsaná ve spolupráci s novinářem Janem Müllerem – pozn. red.) bude v létě rok na světě a už se ho prodalo 12 tisíc výtisků.

PK: Nejlepší je to určitě teď. Dobu, kdy zlato klesalo, se nám podařilo využít pro diverzifikaci, zvládli jsme postavit změny na správných principech, hodně jsme se naučili a zlepšili. Teď sklízíme desetiletou dřinu tím, že máme ve firmě skvělý tým a šlape nám to. Děláme nyní oproti dřívějšku násobky obchodů. Za letošní první tři měsíce jsme prodali stejné množství zlata a stříbra jako za celé první čtyři roky fungování společnosti. Navíc nám současná doba dává za pravdu, jak je diverzifikace důležitá. Že krize přicházejí a zlato má své místo v portfoliu. Ti, kteří se nám v období poklesu smáli, tak vidí, že to, co konzistentně říkáme celou dobu, se ukazuje jako pravdivé a důležité. Skvěle nám funguje také interní tým, takže jsem spokojený.

To zní, jako by se příchod pandemie covidu-19 Golden Gate vůbec nedotkl?

PR: Ale dotkl. Březen loňského roku byl pro nás opravdu špatný. Během jednoho jediného týdne jsme prodělali 29,3 milionu korun. Slévárny skokově v mnohonásobcích jednostranně zvýšily prémia a my jsme u nich měli nesvezené drahé kovy za více než 500 milionů korun. Ale dodrželi jsme slovo a nákupní ceny na již prodaný, ale nesvezený kov jsme našim klientům nezměnili. Celá ztráta šla tedy za námi. Byla to tvrdá škola. Ale Libor Brůna s Tomášem Míčou (předseda představenstva a finanční ředitel Golden Gate – pozn. red.)dokázali fantasticky přečíst situaci na trhu a během dvou až tří týdnů úplně překopali firemní systémy a procesy. Úplně jsme změnili distribuční systém kovů a ztrátu jsme dokázali vykompenzovat z budoucích zisků. Velmi nás to období posunulo, a podle mě nás to dokonce zachránilo. Firma vnitřně deset let bobtnala a do interního systému GIS se práce jen přidávala. Covid nás posunul do roku nula, tedy do bodu, kdy je třeba dělat jen to nezbytné a důležité pro přežití. Fungování se nám smrsklo na holou podstatu toho, co by měl obchodník nebo manažer v síti dělat. Osmdesát až devadesát procent funkcí v GIS teď nikdo nevyužívá, protože je k práci nepotřebujeme. Navíc nám covid přinesl příležitost v tom, že se lidé reálně bojí budoucího vývoje finančního systému a vidí, že vše, co jsme jim říkali, je pravda.

PK: Souhlasím, covid nám pomohl v mnoha směrech. Ale zároveň to bylo pro nás velmi těžké, poprvé jsme se dostali do situace, že jsme neměli co prodávat. Poprvé od našeho založení jsme zažili situaci, že jsme museli zavřít krám. Bylo to těžké rozhodnutí. Myslím, že jsme to zvládli, ale museli jsme udělat hodně rozhodnutí ve velmi krátkém čase. A nejenže jsme se dobře rozhodli, ale také jsme to dobře odkomunikovali. Díky tomu z té situace těžíme i teď.

PR: Navíc mnoho kvalitních lidí přišlo a stále přichází o svůj byznys. Ne proto, že by dělali něco špatně, ale vláda jim ho karanténními a jinými opatřeními zničila. Hodně lidí s podnikatelskými návyky a tahem na branku, kteří jsou pracovití a cílevědomí, jsou nyní otevřeni novým podnikatelským příležitostem a řada z nich do Golden Gate přichází podnikat.

Řekli jste, že základem úspěchu je dobře nastavený systém… Jak se vám to podařilo?

PR: Těžili jsme z toho, že jsme s Pavlem dobrý tým a v řadě věcí jsme každý jiný. Přitom se navzájem respektujeme a jeden druhého si vážíme. Myslím, že spolu můžeme podnikat až do konce života. Čerpáme z výhod každého z nás a z toho, že máme k sobě respekt a dokážeme spolu nastavit věci tak, aby byly dobře. Pavel je víc analytik a já mám poměrně silně vyvinutou intuici, dar odhadnout, zda to vyjde, či ne. Oba chceme mít co nejpříjemnější prostředí, aby věci správně fungovaly a byly jednoduché, byť Pavel má – na rozdíl ode mne – tendenci spíše administrativu a agendu vytvářet, protože vnímá, že mnoha lidem může pomoci. Navíc oba jsme zažili špatné systémy, tak jsme věděli, co nechceme.

PK: Přece jen jsme nezačínali ve dvaceti, měli jsme jak pozitivní, tak negativní zkušenosti a poučili jsme se z nich. Za posledních deset let jsme ve firmě udělali jen jednu velkou změnu, která byla velmi nutná, a od té doby žádnou reorganizaci neplánujeme. V mnoha firmách se podmínky mění velmi často a současná situace ve společnosti nám ukazuje, jak je stabilita pro dlouhodobou perspektivu lidí důležitá. Když se pravidla každý den mění tak jako dnes, je pro mnoho lidí velmi těžké podnikat v nestabilním prostředí.

Mnoho spolupracovníků říká, že jim Golden Gate změnila život… Jste za takovou zpětnou vazbu rádi?

PR: To je náš cíl. Jak říká Pavel na školeních, a já jsem tu myšlenku přijal za svou, tak kvalitním produktem síťového marketingu nejsou kapsy plné peněz, ale změněný člověk. To je cílový produkt. Mně tento systém úplně změnil život a Pavlovi taky. Pokud to tedy kolegové říkají, je to pro nás nejlepší odměna. Golden Gate je kvalitní síťový marketing, který lidem zlepšuje životy, a není to jen o tom, že vydělávají několikanásobně víc peněz než dříve.

PK: Na síťovém marketingu je geniální, že může dál fungovat i bez nás. Lidé, kterým život změnil, mají příležitost udělat totéž pro někoho dalšího. To je na tom dokonalé, lidé myšlenky předávají dál a tím je vliv na společnost velký. Pokud dnes mluvíme o 600 aktivních spolupracovnících, tak Golden Gate prošlo za celou dobu minimálně osm tisíc lidí. Často potkávám lidi, kteří už u nás nejsou, ale rádi na spolupráci vzpomínají s tím, že jim hodně dala, třeba odvahu do vlastního podnikání. Je to trvalý pozitivní dopad na společnost, který nám dává smysl a nedá se penězi zaplatit.

PR: Pokud člověk zlepší svůj život, zvýší svoje sebevědomí, kompetence, schopnost vydělávat peníze, schopnost porozumět historii a poučit se z ní, zvýší své etické a morální hodnoty, má to pak dopad i na jeho nejbližší okolí, rodinu, přátele.

PK: Rád používám slovo inspirovat, protože skutečnou změnu musí udělat každý sám v sobě. My dáváme lidem víru, že to jde, a dáváme jim prostředí a podmínky, aby toho dosáhli.

Kde vidíte Golden Gate za dalších deset let?

PR: Pro mě je to jednoduché. V souladu s cykly bohatství a permanentním portfoliem vidím Golden Gate v horizontu deseti let jako největší nebankovní fondovou strukturu v Česku, která bude v souladu s ekonomickými cykly pomáhat spravovat bohatství a majetek více než 100 tisícům rodin. Připravujeme vlastní investiční společnost s vlastními investičními fondy, kam budeme převádět nadhodnocené prostředky ze zlata a stříbra, a myslím si, že pokud nepřijde státní zásah s tím, že tak velkého hráče na trhu nechce, tak to je vize, které do deseti let dosáhneme, a můžeme tak spravovat lidem kolem 50 miliard korun ve vlastních fondech.

PK: To je dlouhodobá vize, krátkodobě bychom se chtěli dostat do žebříčku Czech TOP 100, tedy sta největších českých firem. Měla by to být otázka jednoho roku.

sdílejte článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on print
Share on email
Kontaktní formulář