Jiří Chmelař: Učím lidi bohatnout na změnách v ekonomice

Regionální ředitel Jiří Chmelař patří k důležitým oporám Golden Gate. Tým i obchod buduje na důvěře a dlouhodobých vztazích. Jeho velkou vášní je rychlá jízda na koních ve volné přírodě, létání a letecké modelářství. Inspiraci čerpá při cestování po světě.

Svou kariéru zahájil v bankovním sektoru brzy po škole v roce 1993. Počáteční důvěra se ale vytratila ve chvíli, kdy měl možnost nahlédnout skutečně do hloubky. „Zjistil jsem, že v bankách není všechno tak, jak se veřejnosti prezentuje. A vzhledem k tomu, že tíhnu ke svobodě, opustil jsem banku a začal podnikat.“ Během bankovní kariéry se Jirka dostal k projektu vybudování bankomatové sítě. Získal tam obrovské zkušenosti a v roce 2006 se rozhodl vytvořit vlastní síť bankomatů v centru Prahy orientovanou na cizince.

Ale ani vlastní podnikání nebyla právě procházka růžovou zahradou. „Největší zkouškou pro mne byla finanční krize. Investoval jsem velké množství peněz na rozjezd firmy a všechno jsem měl perfektně spočítáno. Jediné, s čím čísla nepočítala, byla krize roku 2008,“ vzpomíná na obtížné období, kdy málem v rozjezdu zkrachoval, protože do Prahy přijelo o 20 % méně turistů a méně utráceli. Znamenalo to obrovský propad zisků oproti plánům. Nakonec vše ustál a stabilizoval se.

Podnikání se rozjelo, ale Jirkovi zůstaly otázky, jak je možné, že krizi nikdo nepředpovídal. „Začal jsem se zajímat a zjistil jsem, že mnoho nezávislých ekonomů vědělo, že přijde, a dokonce přesně popsali i hlavní důvody: zejména vysoké zadlužení a nízké úrokové sazby. Jen nebylo v zájmu bank a politiků, aby se to lidem říkalo. Došlo mi, že to, co státy a centrální banky dělají pro stabilizaci krize, povede v budoucnu naopak k zhoršování situace,“ popisuje okamžik, kdy pochopil, že zlato a stříbro sehrají strategickou roli pro lidi, kteří budou chtít toto období nejen bezpečně přečkat, ale také na něm hodně vydělat.

Otevřel si proto v roce 2009 jeden z prvních internetových obchodů se zlatem v Česku a už v roce 2011 dosáhl obrat přes 200 milionů. Pak ale přišlo setkání, které mu změnilo život. „V únoru 2011 jsem se poprvé potkal s Pavlem Rybou a Pavlem Kupkou, kteří už také působili na trhu zlata. Líbilo se mi, že se chtěli vydat jinou cestou než e-shopy a založit poradenskou firmu, která by v rámci spoření zajistila zlato i pro běžné lidi. Sedli jsme si pracovně i lidsky, a přestože jsem měl svou fungující firmu, rozhodl jsem se s nimi spolupracovat,“ vzpomíná Jirka.

Oceňuje, že Golden Gate je firma s velkou vizí. „Naše projekty plánujeme s ohledem na ekonomické cykly, protože úspory a investice je třeba přizpůsobovat změnám v ekonomice,“ vysvětluje.

Za svůj největší úspěch považuje vybudování velkého týmu profesionálů, který přináší pětinu obratu Golden Gate. „Mé klíčové vlastnosti jsou autenticita a vytrvalost. Pomáhají mi předávat dlouhodobou vizi firmy na nové spolupracovníky a tím rozšiřovat tým do dalších regionů. Nejvíc mne těší, když vidím, jak mí lidé rostou, daří se jim lépe a jsou spokojenější. To je něco, co se nedá penězi nahradit,“ říká spokojeně.

Neustále na sobě pracuje a rozvíjí se. Baví ho přednášení a předávání zkušeností kolegům. „Před několika lety jsem si nedovedl představit, že bych předstoupil před lidi, dnes přednáším pravidelně a užívám si to,“ směje se.

Když se Jirky zeptáte, co považuje na svém oboru za nejdůležitější, bez rozmýšlení odpoví: „Zjednodušování ekonomických informací pro běžné lidi tak, aby si v každé době dokázali chytře ochránit a rozmnožovat majetek. Jsem pozitivní člověk, ale krize jsou přirozenou součástí ekonomiky. A buď na nich mohu tratit jako většina, nebo je mohu využít ve svůj prospěch. Nyní s týmem pracujeme na tom, aby v přicházejícím ekonomicky náročném období vydělalo co nejvíce lidí okolo nás,“ uzavírá Jirka.

Kontaktní formulář